Belajar Dari Jam Dinding

 

Sejak dahulu lagi saya tertanya-tanya “Apakah Time Frame yang paling sesuai untuk Teknikal Analisis???”

Dalam mempelajari ilmu teknikal analisis. Akan terdapat banyak timeframe dalam platform iaitu monthly, weekly, daily, hourly, 30-min, 15-min, 5-min, 1-min dan tick chart.

Untuk saham equity bursa Malaysia. Saya melihat pada timeframe daily barulah candlestick cukup sifat dan boleh ditafsirkan dengan baik. Jika timeframe lebih rendah iaitu hourly , 30-minit dan kebawah, maka indicator-indicator tertentu terpaksa digunakan kerana candlestick tidak cukup sifat.

Akan tetapi, menggunakan banyak timeframe berbeza-beza adalah sangat mengelirukan.

Contohnya kaunter Gadang, menggunakan indicator Ichimoku Kinko Hyo (indikator kegemaran saya).

Jika diperhatikan pada Timeframe Monthly (Carta Bulanan)

9261.MY 1 month

Pada carta bulanan, ia menunjukkan kaunter ini masih lagi berada pada fasa menaik (uptrend). Akan tetapi telah berlaku major pullback kerana harga telah jatuh dan melintasi garisan Tenkan Sen dan Kijun Sen. Jika harga masih kekal dibawah garisan ini, maka ia kemungkinan akan terus jatuh dan melintasi awan Kumo dibawahnya sehingga menembusinya. Jika awan tersebut tembus, maka tibalah masa fasa downtrend. Harga akan terus ke longkang.

Akan tetapi, jika diperhatikan pada Timeframe Weekly (Carta Mingguan)

9261.MY weekly

Kaunter ini telah pun jatuh ke fasa bearish (downtrend) dan telah berusaha untuk naik. Harga berada dalam awan, ini bermakna harga akan mendatar dalam julat tertentu untuk beberapa minggu lagi. Jika ia menembusi awan, maka fasa uptrend telah berlaku.

Jika diperhatikan pada Timeframe Daily (Carta Harian)

9261.MY daily

Harga telahpun menembusi awan, ia dinamakan Kumo Breakout. Dan harga telah melakukan kenaikan dalam bentuk zig zag. Paras sokongan terdekat adalah garisan hijau dan seterusnya garisan pink.

 

Jika diperhatikan pada Timeframe Hourly (Carta 60-minit)

9261.MY hourly

Bagi peminat timeframe yang lebih kecil, Harga kaunter ini sebenarnya telah meroket dan telah melakukan pullback berulang kali. Naik turun beberapa kali. Entry price pada timeframe ini lebih awal berbanding timeframe daily dan ke atas.

Ini adalah interpretasi saya secara ringkas. Sepatutnya saya sebutkan dengan lebih tepat, paras sokongan, rintangan (resistance). Untuk memudahkan faham konsep timeframe, jadi saya ringkaskan penerangan.

Oleh itu, jika diperhatikan, fasa uptrend, sideway dan downtrend adalah berbeza-beza mengikut timeframe. Perubahan paling awal sudah pasti berlaku pada timeframe yang lebih kecil. Kerana ia bergerak paling pantas.

Akan tetapi, jika kita masuk trading saham, timeframe manakah paling sesuai untuk kita?

Jika kita bukan fulltime trader, maka timeframe harian (daily) adalah paling sesuai kerana tidak terlalu agresif dan tidak memerlukan komitmen yang teruk.

Persoalannya berapakah timeframe yang perlu diperhatikan sekaligus?

Untuk kelas terakhir saya, Tuan USB aka Kamarudin hanya menggunakan timeframe daily (harian) dan weekly sahaja. Weekly hanya untuk melihat samaada trend masih dalam fasa uptrend atau tidak. Tetapi kebanyakan entry dibuat adalah pada timeframe daily.

Tidak dinafikan, terdapat group-group lain seperti Zamsaham menggunakan kaedah teknik STORSI menggunakan timeframe hourly (60-min) untuk entry dengan lebih tepat. Terdapat juga group TAVA menggunakan setup timeframe 30-min sahaja untuk trading.

Akhirnya ia terserah pada diri kita, samaada mahu agresif. Jika masih newbie dengan pasaran saham, sebaiknya belajarlah untuk timeframe yang lebih perlahan iaitu daily. Ibarat belajar menunggang motor, mana mungkin terus hentam merempit dengan kelajuan tinggi jika kelajuan perlahan pun sentiasa terbalik dan terbabas kemalangan. Jika sudah mahir dengan kelajuan perlahan, maka boleh laa difikirkan mahu upgrade kepada timeframe lebih laju. Tetapi pastikan jantung diganti dengan jantung Titanium supaya dapat bertahan dengan tekanan perasaan.

Saya lebih selesa dengan timeframe daily. Timeframe weekly saya lihat sekali sekala sahaja. Ia lebih menenangkan hati dan boleh fokus pada kerja harian saya.

P/S: saya sudah membeli kaunter ini pada harga RM1.38, akan tetapi kerana masih tidak mahir lagi dan tidak tahan tekanan emosi, saya jual pada harga 1.44 sen. Akhirnya tiba-tiba ia naik mendadak. Nanti saya akan jelaskan dalam post seterusnya bagaimana sindiket / smart money menggoncang keyakinan pelabur agar menjual awal.

Semoga bermanfaat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation